Hannah Eleonora Marianne

Alla inlägg under oktober 2008

Av Hannah - 20 oktober 2008 11:15


Igår när jag jobbade på äldreboendet hade det flyttat in en ny tant där, på morgonmötet förklarade de att hon var "lite fin i kanten" vilket i landet lagom är något mycket dåligt. Det var så det verkade att mina medarbetare verkade tycka. De berättade även att hon mot vissa hade varit både nedlåtande och elak. Jaja,tänkte jag och funderade över hur en människa som är "fin i kanten" kunde vara. Jag fick snart reda på detta när jag på morgonen gick in till verbörandes rum och presenterade mig "Hej, jag heter Hannah, jag tror inte vi träffats tidigare" jag tycker det känns artigast att göra så. Jag själv skulle inte vilja att någon som jag inte ens visste namnet på hjälpte mig att klä på mig. Till svar fick jag "Jahaja, så du är en sådan där söndagsarbetare" varpå jag föklarade att jag jobbade i skövde men blivit inringd för att en personal varit sjuk, vilket hon totalt ignorerade. Vad innebär ordet "söndagsarbetare"? Jag fick klart för mig under de tio minuterna jag var där inne att jag aldrig skulle kunna nå upp till den standard som denna dam levt hela sitt liv i.


Resten av dagen gick jag omrkring och funderade på vad som gör en människa finare än en annan människa. vad gör mig bättre än dig och vad ger mig rätten att uttrycka det i ord och handling?  jag jobbade på äldreboende i sommras och nu lite till och från. Själv är jag glad att jag gjort det för jag har lärt mig mycket genom att göra det. Men bara för att jag, som är ung, kan gå, hoppa och göra allt som en gammal människa inte kan så försöker jag vara trevlig ändå. Jag gnider inte det i ansiktet på de gamla bara för att jag potenciellt skulle kunna göra det. De flesta av de gamla är glada för att de kan få den hjälpen de får, även om alla inte trivs att på ett äldreboende, vilket jag kan förstå. 


Hur fin man är tror jag mäts i tillgångar, hur mycket saker man har och hur mycket pengar man har på banken. Vilket jag själv tycker är dumt. För om man tar bort alla saker man kan äga så är ju alla hyffsat lika? eller så är det bara jag som är ute och cycklar och borde ta på mig en flytväst så jag inte drunknar i detta försök att vara lite djup. Jag blev både arg, ledsen och förundrad över denna dam som var "finare" än mig. Jag lever ett bra och rikt liv, inte i en 42 rums villa, men i en bekävm etta. jag har inte lika mycket saker som hon men försöker ändå vara trevlig. Varför är jag inte lika fin som henne, kanske därför att jag inte signalerar att jag har "mycket saker och det har inte du". Även om jag skulle göra det, hur vet jag när jag träffar "fina" människor och "vanliga" nänniskor? det är ju inte som att jag har en stämpel i pannan där det står att jag har en halvtrasig tv och inte har diskat på ett tag, och att detta skulle göra mig till en "vanlig" människa.


Jag vill inte på något sätt påstå att folk som är "finare" än mig om det finns ett sånt uttryck är dumma eller inte förtjänar det liv de lever. I många fall kanske det ligger mycket hårt arbete bakom en sådan attityd..men också i andra fall inte.


Vad är det som gör vissa människor bättre än andra?...


kram poch puss

Av Hannah - 15 oktober 2008 09:43


Åkte till en gård en bit utanför fröjered igår, de hade två underbara små röd/vita lurviga men inte långhåriga kissar kvar. En av busfröna fick följa med hem som sällskap till Isabella. Bella själv har inte träffat andra katter på ca 6 månader nu, så det går trögt att introducera dem för varandra, även om det går framåt. Det vekar som om Mimo, liten skrutt på 12veckor bryr sig mindre om Bella på 6månader än tvärt om. Han leker och hon ligger på helspänn. Hoppas  de kommer att trivas ihop någon dag:)


Välkommen till familjen Mimo, hoppas du trivs:)


Puss och kram

Av Hannah - 14 oktober 2008 16:23


Har tagit lilla Bella till veterinären idag och stereliserat och vaccinerat henne. Veterinären var inte lika illa som jag kom ihåg det, denna verkade seriös och bra. Fast de tidigare gångerna som jag varit där har det oftast slutat med ett husdjur mindre, av en eller annan orsak:/ Bella kommer nog må bättre så småningom men just nu så ser det bara hemskt ut när hon vinglar över golvet, snubblar, tar sig upp, vinglar och snubblar igen. Hon har gett upp försöken om höga hopp vilket är tur det eftersom att det bara slutade i platt fall rakt ner i golvet. Har byggt små trappor av kuddar lite varstans i lagenheten för att denna envisa katt ska få det lite enklare. Man ska inte tro att hon ger sig bara för att hon inte kom upp första gången...


Kattjakten börjar nå sitt slut nu, ska titta på de sissta små krabaterna ikväll och sen så får vi se vilken det blir. Tror jag vet redan nu,såvida de som jag träffar ikväll inte är dödssöta:) 


Har varit hos frissan med så nu slipper jag kamma snelugg bara för att få bort håret från ögonen. Älskar när nån pillar mig i håret, och snyggt blev det med. Efter mycket om och men så blev det en ny mobil tillslut och ett nytt abbonremang, håller tummarna att det blir bra eftersom bindnigstiden var hyffsat lång. Priset var inte farligt, men jag vill gärna ta det mycket säkra före det ytterst osäkra. Vilket jag inte gjort denna gången;)


kram och puss

Av Hannah - 13 oktober 2008 11:38


Förvånar mig själv ibland, brukar alltid i robotaktig manér vakna runt 8:30 förutom idag som blev undantaget, klockan var hela 11:30 när jag kollade på klockan första gången. Den försra riktigt långa sovmorgonen på alla mina 19år vill jag påstå. Intresseklubben antecknar men glödande penna;)


var och kollade på katt igår med, har redan lilla Bella men tänker skaffa en till som lite sällskap till henne. Tittade på 3 mycket söta kissar, en hona och två hanar. Ska titta på ytterligare katter på tisdag. Hoppas på att någon av dessa passar ihop med min Bella. 


Puss och kram

Av Hannah - 11 oktober 2008 09:55


Var i Skövde med syster igår och handlade, det blev ett par mörkgråblå rutiga "gubb" byxor, en gammalrosa tröja och en svart kortärmad kofta med spets i kanterna. Lite underkläder och diverse annat småplock som kan vara trevligt att ha hemma blev det med. Sen hämtade vi systers pojkvän vid tåget och åkte hem till henne för att äta trevlig mat och gå ut med hundarna.


Köpte mobil från 3 igår med, helt hipp som happ på gatan. Fick med en ångerblankett i ett kuvert..vill ju ha en ny mobil men om detta var speciellt bra eller inte det äterstår vell att se..


kramkram

Av Hannah - 9 oktober 2008 16:55


Har varit rikigt produktiv idag, har både tvättat och städat till den grad att det ser rikigt trevligt ut här hemma igen. Lite stolt är jag allt;) Isabella har hjälp till hon med genom att assistera vid fönstertorkning och genom att hälla ut sand på golvet och mattan på toa, men hon är söt ändå. 


Köpa kläder imorgon med syster, kommer bli najs. Hoppas på att hon har filat lite på min tatuering tills dess:) 


Ska sno morfars stavar och ut och gå nu


kram och puss

Av Hannah - 7 oktober 2008 22:19


Lilla Bella gjorde en riktig faceplant rakt ner i golvet och det såg kul ut, kröp hon in i Ikeakassen som ligger på golvet...


Men hon är söt ändå:)

Av Hannah - 7 oktober 2008 08:34


Var på Ikea i helgen eftersom att jag behövde möbler till min lägenhet, kom hem med en matta och en filt. Mattan var lila som så mycket annat i min lägenhet vilket helt klart var underbart. Men å andra sidan så skulle det kunna passa med en hylla där, en matta där, ett bord där och så vidare. det finns så mycket kul man kan göra med möbler, för att inte tala om gardiner, lampor och blommor. har alltid tyckt att heminredning har varit ett hyffsat segt forum, fram tills nu då. Jag har 44 kvm som är mina, bara mina och just nu skulle jag mycket väl kunna möblera sönder och samman varenda liten kvadratmeter av min lägenhet. Jag menar, tänk hur det skulle kunna se ut med en annan soffa och en ny lampa till vardagsrummetoch tänk si och tänk så. Vill flytta på köksdörren med och trolla om dörrhålet till ett valv. Tror det skulle bli mycket finare vid närmre eftertanke:p


Nya hårfärgen blev bara bra och det enda som saknas nu är en klipptid så man får iordning på topparna, längden med mera. Är bara nöjd, var och köpte nagellack igår, något som jag gått och suktat efter länge och när jag gjorde det fick jag med en testflaska från Calvin Klien, CKIN2Y, vilken luktade underbart. Ny parfym, nytt nagellack köpa kläder på fredag, sweet:D


Bara 16 dagar kvar tills jag börjar jobba nu, wiiiiii!!


KramKram!!

Ovido - Quiz & Flashcards