Hannah Eleonora Marianne

Alla inlägg under september 2010

Av Hannah - 21 september 2010 22:45


Ett år äldre men sällan något visare. Känns inte alls som som så i vilket fall. Samma gamla Hannah med liknande nojor, bekymmer och glädjeämnen som förra året. Skillanden var då att jag fyllde 20 och idag oglammiga 21. Kan inte påstå att jag gillar uppmärksamhet men å andra sidan kan jag tycka att det är aldeles för nedtonat att bli äldre. Man skjuter sitt kronologiska försprång under mattan och låtsas som att inget hänt. Men å andra sidan måste man då fråga sig, vad har hänt? Ålder är ju inte mer än en siffra. Det är ändå få siffor som man orkar lägga på minnet.


Oavsett om det bara är ännu ett tal tillsammans med livets alla andra eller något större och oavsett om det är relevant att ens fundera över så har jag haft det trevligt idag. Ville inte fira alls till en början eftersom att jag inte kan bestämma mig för hur mycket uppmärksamhet som en födelsedag är värd. Men tur för mig har jag träffat några riktigt trevliga tjejer här i Örebro som lyckades med att övertala mig till att vi borde fira på något sätt. En äpplepaj och mycket mys på en av örebros kafeer var så mycket som jag önskade mig av denna dagen.


Jag må vara ett år äldre och kanske lika naiv som tidigare, men tillsammans med mina jurrebrudar klarar jag allt!

Av Hannah - 20 september 2010 18:58

Har pysslat med förhandlingsteknik och lagen om anställningsskydd precis hela dagen intressant men stundstals rätt invecklat. Vad jag gillar är hur man genom att säga rätt saker kan få sin vilja igenom eller styra folk dit man vill, ungefär.


Nu blir det träning!


Billy Talent – Pocketful Of Dreams

Av Hannah - 19 september 2010 10:58


Denna helgen har inte varit helt ohändelserik. Skolan svävar över huvudet som ett argt hårigt monster och till vapen använder den uttryck som "till måndag bör vi ha hunnit hit" målen är jättebra och förmodligen nödvändigt onda. Men jag har svårt att inse hur jag ska hinna dit mina gruppmedlemmar önskar jag skulle vara. Dessutom är jag inte medlem i endast en grupp utan två. Känns som att oavsett hur mycket jag försöker så kommer någon av grupperna känna att de har fått med en slacker, och instiktigt ta avstånd från mig. Orka jobba med någon som bara nickar, håller med och inte gör något själv.


För att komma till det viktiga, eller åtminstonde det som jag ville slita mig från alla mina böcker och papper för att skriva om var det som hände på tågresan till Tidaholm i fredagskväll. Tåget hade precis paserat Laxå och skulle inom kort ankomma till Töreboda då det brakade till i hela vagnen och kort efter det så bromsade tåget mycket kraftigt. Ljudet lät ungefär som om tjocka hårda trägrenar hårt skulle piskat utsidan på tåget. Tåget stod stilla och alla i vagnen frågade sig vad det kunde varit  för ljud alla hörde och varför tåget bromsat så. Efter ett tag gick de ut i högtalarna om att tåget kört på en älg i full hastighet och att älgen förmodligen orsakat skada på tågets lufttryckssytem som i någon form påverkade bromsarna. Vidare meddelade de att de skulle gå ut och "felsöka skadan" en felsökning som jag är glad att jag slapp göra.


Väl inne i vagnen var stämningen blandad men blev stundtas oroligare när strömmen till hela tåget gick, min klasskompis till stolsgranne sade något i stil med "haha, precis som i titanic..nu saknas bara flytvästarna!" Han behöll sig betydligt lugnare än vad jag kände för att göra just i det tillfället. Trots att stämningen från början varit ganska spänd bland alla resenärerna på tåget blev det snart bättre. Tågpersonalen skötte sig exeplariskt och delade ut all information sakligt men bestämt i den mån de hade tillgång till den. Det konstaterades snart att alla passagerare behövde evakueras till ett nytt tåg men att detta tåget förmodligen skulle dröja. Under tiden fanns det inte mer att göra än att hålla sig på sin plats. Det var riktigt underhållande att höra alla diskussioner som pågick mellan de andra i vagnen. Vissa bytte nummer, matchmakade medan andra korkade upp en flaska vin och bjöd runt på. Kommer inte ihåg precis hur länge som vi satt fast ute i mörkret men då allt verkade lösa sig var det egentligen ganska mysigt. När evakueringståget äntligen anlände från Hallsberg var vi ca 2h försenade. Tågföraren hade lyckats att köra tåget en liten bit längre fram till en liten landsortsplattform där tågbytet tog plats. Stanken av dött djur från det gamla tåget med en eventuell hint av landsbygd var påtaglig. Alla gick på det nya tåget och resan kunde äntligen fortsätta. Avresa från Örebro 19,10 och ankomst till skövde någon gång kring 23,00..


Fick tillbaka resultatet på 30p tentan som jag blev underkänd på i juni. Fick ett AB (jämställs med mvg). Går från andra terminen på juristprogrammet med högsta betyg i fickan. Skulle ljuga om jag påstod att jag inte var överlycklig. Jag kan jag med!

Av Hannah - 12 september 2010 22:24

Pluggat så det känns som att ögonen skulle hoppa ut. Har en tenta i ekonomi imorgon, är inte speciellt orolig för den. Känns som att jag som minst kommer klara mig med ett godkänt om lärarna inte skriver dit något riktigt krokben. På tal om tentor så får jag reda på hur det gick på min 30p omtenta denna veckan. Skulle ljuga om jag påstod att jag inte var nervös inför resultatet. Mest för att det känns som att jag gjorde mitt allra bästa och verkligen pluggade stenhårt inför den. Om det inte duger då vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Försöka igen, visst, men i sådant fall är jag osäker på vad jag skulle kunna göra bättre. Det känns som att den gick hyffsat, men man vet ju aldrig.


Väntar ivrigt på min nya soffa som jag hoppas kommer denna vecka! Känner mig mer hemma i den nya läghenheten än vad jag någonsin gjorde på grankotten. Så fin och ljus och allt. Efter soffan ska det till ett soffbord och en bänk att ha under tvn och sen är möblemanget så gott som klart. Alla nya möbler precis som jag vill ha det. Äntligen kommer man ifrån "jagharprecisflyttathemifrån" möblerna i typ fyrtio olika träslag och former. Nu blir det enhetligt, ljust och fräscht. Kan hända att jag upprepar mig och tjatar men allt detta betyder massor för mig och är något som jag verkligen sett fram emot.


Kvällens musiktips : Volbeat – Still Counting


Av Hannah - 6 september 2010 18:39


Jag hade en tanke om att det allt skulle gå fort och lätt.

Göra allt på rätt sätt.

Men det blev något annat,

som om att det ej gett sig av utan ihärdigt stannat.

Nu vet jag inte alls,

allt det som skulle gå som en vals.

Var det försvann,

som förhindrar min nya verklighet att få bli sann.

Har letat i alla skrymslen och vrår,

men trots detta är det fortfarande tanken och ej min verklighet som består.

Ovido - Quiz & Flashcards